Eduskuntavaalien kampanjataustat auki – kolmen suuren puolueen viestintäpäälliköt Framillan aamukahveilla
Tuoreet Ylen kannatusluvut sähköistivät viestintätoimisto Framillan Rohkeat aamukahvit, jossa vieraina olivat kolmen suurimman puolueen viestintäpäälliköt. Keskustan Laura Ruohola, Kokoomuksen Kirsi Hölttä ja SDP:n Iida Vallin keskustelivat Unna Lehtipuun johdolla politiikan hektisyydestä, tulevista eduskuntavaaleista ja kampanjoiden rakentamisesta. SDP jatkaa suosituimpana puolueena 20,1 prosentin kannatuksella (-1,1 %-yksikköä). Kokoomus on menettänyt suosiotaan eniten ja paaluttaa nyt lukemat 17,3 prosenttia (-2,3 %-yksikköä). Keskustan tilanne ei myöskään näytä hyvältä tällä hetkellä, suosio on tippunut 15,6 prosenttiin (-0,5 %-yksikköä). Viestintäpäälliköt toivovat, että vaaliteemoja käsiteltäisiin mm. mediassa laajalla skaalalla. Tähän mennessä Suomeen on jo ennustettu ainakin ilmastovaaleja, maahanmuuttovaaleja, sote-vaaleja ja nyt viimeisimpänä vanhusvaaleja. Lähempänä vaaleja korostuu myös kansalaisten huoli omasta arjestaan eli saadaanko sittenkin perinteiset lompakkovaalit. Puolueet valmistautuvat myös yllätykseen eli teemaan, joka putkahtaa keskusteluun aivan vaalien loppusuoralla.
Lopulliset teemat määrittyvät viimeisillä hetkillä. Lumimyrskyjen keskellä on sumentunut, että ilmasto ei odota. Ihmiset ovat kuplassa, että siitä ei tarvitse puhua. Ilmastonmuutoksen pitää olla vaalien iso viitekehys, Ruohola arvioi.
Toivon, että mukana keskustelussa on monia teemoja. Suomen pääministeri johtaa EU-politiikkaa, mutta kansainväliset asiat eivät nouse vaaleissa, koska ne eivät ole mediaseksikäs aihe, Hölttä pohtii
Toivon, että mukana on laidasta laitaan isoja teemoja, jotka kiinnostavat suomalaisia, Vallin linjaa.
Näistä palikoista syntyvät kolmen suuren kampanjat
Keskusta: Kampanjaväri on muuttunut petroolinvihreäksi. Tämä on saanut kiitosta kentältä. Graafisessa tyylissä haettu muodikasta retroilmettä. Kampanjaslogan Suomen arvoisia tekoja. Vaihtoehtona oli humoristisempi Tykkäät kuitenkin.
Neljä vuotta sitten käytiin vaalit teemalla Suomi kuntoon ja se on nyt tehty. Tällä sloganilla katsomme ylpeästi menneeseen ja samalla tulevaan, jolloin Keskusta tekee edelleen Suomen arvoisia tekoja, Ruohola kertoo.
Kokoomus: Sini-oranssi värimaailma. EPP:n kongressissa otettu autenttinen kuva, jossa puheenjohtaja Petteri Orpo pitää puhetta. Slogan Luotamme Suomeen.
Petteriä ei piiloteta kampanjassa. Haluamme tuoda esille, että meillä on erinomainen pääministerikandidaatti. Luottamuksen osoitus on iso sana, emme pidä tätä ylimielisenä, Hölttä vastaa arvioihin Venäjä-tyylisestä kampanjajulisteesta.
SDP: Päätykkinä demareilla on kampanjafilmi, jossa joukko suomalaisia pohtii arjen haasteitaan pysäkillä ja nousee bussiin, jota ohjaa puheenjohtaja Antti Rinne. Kampanjaslogan Meillä taitaa olla sama suunta. Kampanjan Easter egg (piiloviesti) on mainosfilmissä ohivilahtava musta taksi, jolla viitataan Kokoomukseen. Asioista päättävän porukan on sanottu mahtuvan yhteen tilataksiin.
Meidän mielestä Antti katsoo peräpeilistä nimenomaan, että kaikki ovat kyydissä mukana, eikä niin, että SDP katsoisi menneisyyteen, Vallin sanoo.
Yhteenvetona paikalla olleet viestinnän ja vaikuttamisen ammattilaiset olisivat toivoneet lisää rohkeutta ja räväkkyyttä kampanjasloganeihin
Kohtasitko puhujan pahimman vihollisen?
Jotta tietäisi, mitä sotaa käy, on tunnettava vihollinen. Tämä pätee myös puhumiseen. Moni arvioi suurimman uhkan oman viestin perille menemiselle olevan oman jännityksen, huonon valmistelun tai...
Viestintä kriisitilanteessa käynnistää voimakkaan tunnerodeon
Kriisit ovat yksilöitä omine erityispiirteineen. Eikö myös viestinnän tulisi ottaa huomioon tekijät, jotka luovat kullekin kriisille ajurit? Kriisiviestinnän keskeinen ajovoima on emootio, sillä media hakee tapahtumista ihmisten kokemuksia, todellisten ja...
Finanssialan viestinnän striptease
“Sain pankin sijoitusneuvontaa, enkä tajunnut siitä mitään. Päätin yrittää sen sijaan itse”, kertoo nainen Facebookin sijoitusryhmässä. Tällaiset kokemukset ovat valitettavan tavallisia: finanssilaitosten viestintä on täynnä kryptisiä termejä eikä luottamusta...
Puhuja, lisää valtaasi muuttamalla elekieltä
Ota talteen Nordic Business Forumissa esiintyvän Amy Cuddyn neuvot puhujalle Omaa asentoa ja elekieltä muuttamalla voit radikaalisti vaikuttaa viestisi perillemenoon ja omiin tunteisiisi, sanoo Powerposingin lähettiläs, Harvardin Business Schoolin opettaja Amy Cuddy....
Miten emootiot vaikuttavat kriisiviestintään?
Pitäisikö kriisiviestinnän sijaan puhua normalisointiviestinnästä? Miten yritys tai yhteisö kohtaa kriisissä ihmisten tunteet, niin ulkopuolella kuin myös yrityksen sisällä? Mitä voisimme oppia kriisiviestinnästä hyödyttämällä psykoterapiaa ja muita...
Parisuhde puhuttaa mediaa
Parisuhdeaiheet ovat aina ajankohtaisia ja kiinnostavia mediassa, mutta miten teeman käsittely mediassa on muuttunut, toiminnanjohtaja ja parisuhdetohtori Hanna Ranssi-Matikainen? – Parisuhteen hyvinvoinnin työkaluista kirjoitetaan mediassa enemmän kuin koskaan....
Mitä Obama opetti meille puhumisen taidosta?
Sanat yksinään eivät muuta maailmaa, vaan se, mitä ihmiset tekevät, tai valitsevat tekevänsä tai jättävänsä tekemättä puheen kuultuaan, muistutti presidentti Barack Obaman pitkäaikainen puheenkirjoittaja Cody Keenan. Valmentajamme käyttävät usein puhetaidon ja...
Eeva Lehtimäki ja Taneli Hassinen vahvistamaan Framillaa
Framilla saa joukkoonsa kaksi uutta kasvoa ja kokenutta viestinnäntekijää huhtikuun alussa. Eeva Lehtimäki on kokenut politiikan toimittaja, jolla on vuosikymmenten kokemus eri välineistä, mm. Yleisradiosta ja MTV Uutisista. Nykyinen kolumnisti ja toimittaja on...