“Sain pankin sijoitusneuvontaa, enkä tajunnut siitä mitään. Päätin yrittää sen sijaan itse”, kertoo nainen Facebookin sijoitusryhmässä. Tällaiset kokemukset ovat valitettavan tavallisia: finanssilaitosten viestintä on täynnä kryptisiä termejä eikä luottamusta asiakkaaseen siksi synny.

Viimeisen vuoden, parin aikana on syntynyt useita facebook-ryhmiä talouden ja sijoittamisen teemojen ympärille, ja osa niistä suunnattu vain naisille. Niissä ihmiset kysyvät rohkeasti neuvoja niin sijoittamisessa, eläkeasioissa kuin lainanhoidossa. Kysymykset ovat usein rohkeasti henkilökohtaisia.

Ovatko finanssilaitokset menettämässä peliä?

Kyllä ja ei.

Viimeisen kolmen vuoden ajan olen yksityishenkilönä blogannut ja kolumnoinut talouteen ja sijoittamiseen liittyvistä teemoista ja nähnyt huikean muutoksen. Erityisesti naiset ovat ottamassa niskaotetta oman taloutensa hoidosta, ja sijoittajailtojen osallistujamäärät paisuvat.
Tämä on huomattu myös medioissa, jotka ovat alkaneet raivata palstatilaa taloutta käsitteleville jutuille. Esimerkiksi Me Naiset-lehti on marraskuusta lähtien julkaissut joka numerossaan ja verkossa usean sivun talousaiheista kokonaisuutta, jossa itse olen saanut olla mukana kolumnistina ja bloggarina. Vertaistukea antavia sijoitusblogeja julkaistaan myös muissa medioissa.

“Halusimme olla ensimmäinen naistenlehti, joka ottaa aiheen isosti agendalleen. Tämä on myös aihepiiri, jota meiltä on toivottu jonkin verran lukijapalautteissa. Emme halua puhua rahasta rikastumisen takia vaan taloudellisen itsenäisyyden ja vapauden kautta”, kuvaa päätoimittaja Iina Artima-Kyrki.

Perinteisesti valkokauluksiselle sijoittajalle suunnatut sijoitustiedot eivät nykymuodossaan tavoita uusia sijoittajaryhmiä, joille indeksit, P/E-luvut ja bondit ovat outoja sanoja. Siksi mediat ja some-vaikuttajat ovat tulleet tulkeiksi väliin.

Kansainväliset ja kotimaiset tutkimukset osoittavat, että ihmisten luottamus perinteisiin instituutioihin kuten yrityksiin, valtioon tai jopa median on murentumassa (Esim. Edelman Trust). Uskottavimpia tietolähteitä on nyt vertainen eli ihminen kuten sinä. Turisti ei enää usko firman matkaesitettä, vaan tekee valintansa esimerkiksi Tripadvisor-vertaissuositusten perusteella. Niissä kurkistetaan jopa hotellihuoneen maton alle.
Vertaisviestijöiden rynnistys finanssimarkkinoille on yllättänyt finanssialan. Jotkut ovat rohkeasti lähteneet yhteistyöhön esimerkiksi bloggarien kanssa, koska molemmat tarvitsevat toistensa tietotaitoa.

Ihmisen ja finanssilaitoksen väliin tarvitaan jotain pehmeää ja ymmärrettävää. Käynnissä on nyt finanssialan kokoinen striptease, kun se riisuu viestintäänsä ihmisen kokoiseksi ja näköiseksi. Ymmärrettäväksi, siis.

Unna Lehtipuu

Kirjoittaja on Framillan toimitusjohtaja, sijoitusbloggari ja tietokirjailija. Hän on toinen sijoitusblogi Rikastamon ja Suplan alkuperäissarja Rikastamon tekijöistä. Lehtipuu on myös julkaissut toisenlaisen sijoitusoppaan “Timanttipesula- sijoita elämäsi fiksusti”. ( 2016, Talentum PRO)

Framilla Finland logo

TILAA UUTISKIRJEEMME!

TILAAMALLA UUTISKIRJEEMME SAAT SÄHKÖPOSTIISI UUTISIA VIESTINNÄN MAAILMASTA SEKÄ MM. KUTSUJA TAPAHTUMIIMME. 

Tilaamalla annat meille luvan lähettää niitä. Voit milloin tahansa poistua uutiskirjelistaltamme. Huolehdimme henkilötiedoistasi hyvin, emmekä koskaan anna niitä ulkopuolisille.

Hienoa tilauksesi onnistui! Lähetämme sinulle uutiskirjeitä ja kutsuja harvakseltaan.

Share This