Pitäisikö kriisiviestinnän sijaan puhua normalisointiviestinnästä? Miten yritys tai yhteisö kohtaa kriisissä ihmisten tunteet, niin ulkopuolella kuin myös yrityksen sisällä? Mitä voisimme oppia kriisiviestinnästä hyödyttämällä psykoterapiaa ja muita käyttäytymistieteitä?
Miksi ongelmatilanteen jälkihoito yrityksen sisällä on olennainen osa kriisiviestinnän osaamista?
Esimerkiksi näihin polttaviin ja kiinnostaviin kysymyksiin etsittiin vastauksia Framillan syksyn ensimmäisillä Rohkeilla aamukahveilla Lönnrotinkadun toimistolla syyskuun alussa. Alan ammattilaiset pääsivät pureutumaan emootioiden käsittelyyn kahden esimerkkitapauksen eli Carunan ja Finnairin tuhkapilvikriisin kautta. Molemmat tapaukset olivat näkyvästi esillä julkisuudessa.
Keskustelu oli vilkasta ja moni kriisiviestijä sai mukaansa uusia näkökulmia kriisien anatomiasta. Osallistujat puhuivat mm. avoimuudesta, viestinnän roolista ja tehtävästä johdon tukena vaikeina hetkinä sekä varautumisesta.
Framillan Senior Advisor Taneli Hassinen on monissa kriisiliemissä koulittu viestinnän osaaja, joka avasi käytännön tasolla sitä, miten Finnair selvisi vuoden 2010 tuhkapilven aiheuttamasta tilanteesta ja miten tilanne hoidettiin julkisuudessa ja yhtiön sisällä.
— Jokainen kriisi on yksilöllinen. Emootioiden tunnistaminen auttaa jokaista yritystä ja yhteisöä luovimaan paremmin läpi kustakin ongelmatilanteista, Hassinen muistuttaa.
Lue Taneli Hassisen blogi aiheesta
Lisätietoja: Taneli Hassinen, senior advisor, Framilla Finland puh. 040 5043321