nainen miettii

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jotta tietäisi, mitä sotaa käy, on tunnettava vihollinen. Tämä pätee myös puhumiseen. Moni arvioi suurimman uhkan oman viestin perille menemiselle olevan oman jännityksen, huonon valmistelun tai asian monimutkaisuuden. Näitäkin vaarallisempi vihollinen on silti kuulijan omat sisäiset ajatukset. Sinun – puhujana ja asiantuntijana – on oltava mielenkiintoisempi kuin minun tai muiden kuulijoiden pään sisäiset ajatukset. Tapa, jolla asiasi esität, on voitettava kiusaus paeta omiin ajatuksiin. Sen on lisättävä mainostettavan idean tai palvelun säteilyvoimaa.

Ole kiinnostavampi kuin kuulijan omat ajatukset

Ehkä nyt ymmärrät miten vakavan haasteen edessä olet. Saat ehkä yleisön paikalle, istumaan tuoleissaan ja jopa katsomaan vaivalla laatimiasi slaideja, mutta oikeasti he eivät ole läsnä vaan omissa ajatuksissaan, työkiireissään, kasvaneet kiinni kännyköihinsä ja älylaitteisiin tai miettivät viikonlopun ruokaostoslistaa. Älä huijaa itseäsi luulemaan, että he kuuntelisivat sinua tai muistaisivat mitä juuri kerrot, ellet aidosti ole mielenkiintoisempi kuin heidän omat ajatukset.

Aivotutkijat ovat viime aikoina nostaneet esiin termin ADT (Attention Deficit Trait), itseaiheutetun tarkkaavaisuushäiriön. Olemme sen itse itsellemme aiheuttaneet  lyhytjänteisellä, jatkuvia huomiokatkoja sisältävällä tekemisellä. Se voi oireilla levottomana kätenä ja katseena, joka jatkuvasti hakeutuu kännylle tarkistamaan saapuneita viestejä tai uutisotsikoita. Huomaat, että keskittyminen kirjaan, romaaniin tai alkaa olla tuskaista ja huomiosi herpaantuu yhä nopeammin. Tunnin seminaarin aikana olet jo ajatuksissasi tehnyt maailmanympärysmatkan. Aivosi huutavat jatkuvia dopamiinisuihkeita, joita tietokonenäytölläsi vilkkuvat ilmoitukset tarjoavat.

Olen valmentanut suomalaisia yritysjohtajia ja asiantuntijoita viestinnässä jo lähes parikymmentä vuotta ja nähnyt, miten aikaikkuna huomiollemme käy yhä lyhyemmäksi.  Viestit on paketoitava yhä napakammin, yhä kiinnostavammin ja persoonallisemmin jotta onnistuisit edes hetkeksi saamaan täyden huomiomme. Tämä koskee myös kaiken uuden oppimista, aikaa sillekin on entistä vähemmän.

Koodaa puheesi kuulijoiden kielelle

Jos et koodaa puhettasi meidän kuulijoiden kielelle, emme voi mielessämme toistaa ideaasi, emmekä hetken päästä muista sitä, koska se ei yhdisty ajattelussamme aiempaan. Jos puhut kuulijoillesi oman alasi erityisslangia, on se yhtä epäkohtelias teko kuin puhua viroa suomalaisille tai toisinpäin. Omalle heimollesi voit puhua omaa slangiasi, ulkopuolisille et.

Puhuja, sinun tehtäväsi on olla innostava matkaopas tarjoamaasi tietoon. Rakasta meitä tarjoamalla parastasi. Se, mikä viestinnässä riitti ennen, ei riitä enää. Onneksi sitä voi harjoitella.

Unna Lehtipuu

Kirjoittaja on Viestintätoimisto Framillan toimitusjohtaja, viestintävalmentaja ja tietokirjailija, jonka missiona on saada suomalaiset viestimään rohkeammin, korkeammalta ja merkityksellisemmin.

Framilla Finland logo

TILAA UUTISKIRJEEMME!

TILAAMALLA UUTISKIRJEEMME SAAT SÄHKÖPOSTIISI UUTISIA VIESTINNÄN MAAILMASTA SEKÄ MM. KUTSUJA TAPAHTUMIIMME. 

Tilaamalla annat meille luvan lähettää niitä. Voit milloin tahansa poistua uutiskirjelistaltamme. Huolehdimme henkilötiedoistasi hyvin, emmekä koskaan anna niitä ulkopuolisille.

Hienoa tilauksesi onnistui! Lähetämme sinulle uutiskirjeitä ja kutsuja harvakseltaan.

Share This