Framilla politiikka

 

Eduskuntavaalien kampanjataustat auki – kolmen suuren puolueen viestintäpäälliköt Framillan aamukahveilla

Tuoreet Ylen kannatusluvut sähköistivät viestintätoimisto Framillan Rohkeat aamukahvit, jossa vieraina olivat kolmen suurimman puolueen viestintäpäälliköt. Keskustan Laura Ruohola, Kokoomuksen Kirsi Hölttä ja SDP:n Iida Vallin keskustelivat Unna Lehtipuun johdolla politiikan hektisyydestä, tulevista eduskuntavaaleista ja kampanjoiden rakentamisesta. SDP jatkaa suosituimpana puolueena 20,1 prosentin kannatuksella (-1,1 %-yksikköä). Kokoomus on menettänyt suosiotaan eniten ja paaluttaa nyt lukemat 17,3 prosenttia (-2,3 %-yksikköä). Keskustan tilanne ei myöskään näytä hyvältä tällä hetkellä, suosio on tippunut 15,6 prosenttiin (-0,5 %-yksikköä). Viestintäpäälliköt toivovat, että vaaliteemoja käsiteltäisiin mm. mediassa laajalla skaalalla. Tähän mennessä Suomeen on jo ennustettu ainakin ilmastovaaleja, maahanmuuttovaaleja, sote-vaaleja ja nyt viimeisimpänä vanhusvaaleja. Lähempänä vaaleja korostuu myös kansalaisten huoli omasta arjestaan eli saadaanko sittenkin perinteiset lompakkovaalit. Puolueet valmistautuvat myös yllätykseen eli teemaan, joka putkahtaa keskusteluun aivan vaalien loppusuoralla.

Lopulliset teemat määrittyvät viimeisillä hetkillä. Lumimyrskyjen keskellä on sumentunut, että ilmasto ei odota. Ihmiset ovat kuplassa, että siitä ei tarvitse puhua. Ilmastonmuutoksen pitää olla vaalien iso viitekehys, Ruohola arvioi.

 

Toivon, että mukana keskustelussa on monia teemoja. Suomen pääministeri johtaa EU-politiikkaa, mutta kansainväliset asiat eivät nouse vaaleissa, koska ne eivät ole mediaseksikäs aihe, Hölttä pohtii

 

Toivon, että mukana on laidasta laitaan isoja teemoja, jotka kiinnostavat suomalaisia, Vallin linjaa.

Näistä palikoista syntyvät kolmen suuren kampanjat

 

Keskusta vaalit 2019  Keskusta: Kampanjaväri on muuttunut petroolinvihreäksi. Tämä on saanut kiitosta kentältä. Graafisessa tyylissä haettu muodikasta retroilmettä. Kampanjaslogan Suomen arvoisia tekoja. Vaihtoehtona oli humoristisempi Tykkäät kuitenkin.

Neljä vuotta sitten käytiin vaalit teemalla Suomi kuntoon ja se on nyt tehty. Tällä sloganilla katsomme ylpeästi menneeseen ja samalla tulevaan, jolloin Keskusta tekee edelleen Suomen arvoisia tekoja, Ruohola kertoo.

  Kokoomus kampanja 2019 Kokoomus: Sini-oranssi värimaailma. EPP:n kongressissa otettu autenttinen kuva, jossa puheenjohtaja Petteri Orpo pitää puhetta. Slogan Luotamme Suomeen.

Petteriä ei piiloteta kampanjassa. Haluamme tuoda esille, että meillä on erinomainen pääministerikandidaatti. Luottamuksen osoitus on iso sana, emme pidä tätä ylimielisenä, Hölttä vastaa arvioihin Venäjä-tyylisestä kampanjajulisteesta.

  sdp vaalit 2019 SDP: Päätykkinä demareilla on kampanjafilmi, jossa joukko suomalaisia pohtii arjen haasteitaan pysäkillä ja nousee bussiin, jota ohjaa puheenjohtaja Antti Rinne. Kampanjaslogan Meillä taitaa olla sama suunta. Kampanjan Easter egg (piiloviesti) on mainosfilmissä ohivilahtava musta taksi, jolla viitataan Kokoomukseen. Asioista päättävän porukan on sanottu mahtuvan yhteen tilataksiin.

Meidän mielestä Antti katsoo peräpeilistä nimenomaan, että kaikki ovat kyydissä mukana, eikä niin, että SDP katsoisi menneisyyteen, Vallin sanoo.

Yhteenvetona paikalla olleet viestinnän ja vaikuttamisen ammattilaiset olisivat toivoneet lisää rohkeutta ja räväkkyyttä kampanjasloganeihin

NÄIN VAIKUTAT JUMAL- JA PAHOLAISTERMEILLÄ

  USA:n meneillään olevat presidentinvaalit olivat todellista jumal- ja paholaistermien kilpajuoksua. Kukapa voi vastustaa ehdokasta, joka väittää edustavansa vapautta tai rakkautta. Opi hyödyntämään parhaat retoriset tehokeinot omissa esityksissä Framillan...

Älä kirjoita keskisormella

Lentokoneen lähtö myöhästyy. Ensin näyttää siltä, että vain tunnin. Tunnin kuluttua lähtöportti vaikuttaa elottomalta. Jonkin ajan kuluttua kenttävirkailija saapuu kertomaan, että lähtö viivästyy, mutta vielä ei tiedetä, kuinka paljon. Silloin portilla odottavan...

Yritys, tässä voittoisa kaavasi pitchaukseen

Yritys, tässä voittoisa kaavasi pitchaukseen

Yritys, tässä voittoisa kaavasi pitchaukseen (eli viestinnän sparraajan kootut horror-elämykset) Kun ensimmäiset viisi digialan yritystä ovat pitäneet puolitoistaminuuttiset pitchauksensa sadan finalistin lavalla KasvuOpenissa, ymmärrän etten...

Miksi johtaja ei puhu?

Miksi johtaja ei puhu?

Miksi meidän johtaja ei avaa suutaan?  Asiantuntijaporukan kahvipöydässä virisi keskustelu siitä, miksi niin harva johtaja uskaltaa ottaa kantaa ajankohtaisiin kysymyksiin, jotka linkittyvät yllättävänkin tiukasti yrityksen bisneksiin. Yhtenä esimerkkinä...

Ei tehdä tästä nyt kriisiä!

Ei tehdä tästä nyt kriisiä!

 Finnairin viestinnässä työskennellessäni jouduin usein uutislähetykseen tai haastatteluun mennessäni miettimään, mitä tälle Suomen kansalle pitäisi sanoa, kun esimerkiksi liikenne on pysähtynyt työnseisauksen vuoksi epämääräiseksi ajaksi. Asiaan on...

Tilaa Framillan uutiskirje

Liittymällä Framillan uutiskirjeen tilaajaksi annan Framillalle luvan lähettää sähköpostiini ajankohtaista asiaa viestinnästä ja kutsuja tapahtumiin. Voit milloin tahansa poistua listalta ja poistaa tietosi rekisteristämme.

Kiitos uutiskirjeen tilauksesta!

Share This