Hissipuhe
Yritys, tässä voittoisa kaavasi pitchaukseen

(eli viestinnän sparraajan kootut horror-elämykset)

Kun ensimmäiset viisi digialan yritystä ovat pitäneet puolitoistaminuuttiset pitchauksensa sadan finalistin lavalla KasvuOpenissa, ymmärrän etten ollut vielä yhdestäkään ymmärtänyt, mihin ongelmaan yritys tuotettaan tarjosi.

Muutama sanatarkka poiminta pitcheistä paljastanee miksi: ”Tarjoamme vallankumouksellisia digitalisoituja loppuratkaisuja ja teknologiankehitystä.” ”Tuodaan tekoälyratkaisuja ja tehostetaan prosesseja”,  ”automatisoimme kaiken toimintanne” ja ”estämme lean-ajattelun mukaiset hukat”.  Jossakin slaidissa teknologiakin oli muuttunut tegnologiaksi, g:llä.  Siis mitä?

Toinen vuoteni myllärinä eli markkinointiviestinnän ja brändin startup-sparraajana KasvuOpenissa vahvistaa pelkoni. Vain harva yritys osaa kiteyttää, mikä on ongelma tai tarve, johon tuote tai palvelu vastaa. Sen sijaan insinöörivetoiset powerpointit ovat täynnä käppyrää ja kaaviota. Eikä lavalla ole enää keltanokat, vaan loppukarsintaan selvinnyt 100 parhaan yrityksen joukko, joista monilla on jo isoa miljoonabisnestä.  Kruununjalokiveä, hilavitkutinta on viritetty kaikki vuodet, mutta viestintä, sanomat ja brändit ovat pahasti hakusessa. Näkemistäni 50 pitchauksesta parhaimmat kiteytykset tällä kertaa olivat kestävän kehityksen ja kiertotalouden yrityksillä. Harva sijoittaja iskee silti rahansa tuotteeseen, jonka idea ei avaudu.

Suoritusta ei parantanut myöskään hermostunut lavalla kuljeskelu, harhaileva katse ja kädet syvällä taskuissa-asento. Sääli, sillä monet bisnesideat olivat hyviä ja pitchien vetovoima olisi korjattavissa treenillä. Lisäharmitusta tuotti se, että naiset loistavat yhä vain poissaolollaan:  kymmenestä finalistista naisia on vain yksi.

Pitchauksen voittoisaa kaavaa voi treenata esimerkiksi Leijonan luola-tyyliin:

  1. Kerro ensin ongelmasta tai haasteesta. Napakka tositarina toimii tässä usein hyvin.
  2. Vastaa ongelmaan kertomalla mikä on yrityksesi ratkaisu siihen.
  3. Perustele, miksi juuri sinun tarjoamasi ratkaisu olisi paras. (Tätä kutsutaan hienosti myös Unique Selling Pointiksi, USP).
  4. Perustele myös, miksi juuri sinun firmasi tai tiimisi olisi sen paras toteuttamaan.
  5. Kerro tarkasti ja ymmärrettävästi ideasi/tuotteesi hyödyt, mielellään esimerkein.
  6. Lopuksi summaa, mitä yleisöltäsi odotat: rahoitusta tai muuta tukea?

 

Lopuksi haasteellisin kohta: paketoi tämä kaikki max pariin minuuttiin ja esitä vahvalla eetoksella.

Tämän vuoden KasvuOpen voittajaksi selviytyi kuitukeksintönsä patentoinut pilliyritys Dolea, matkalla maailmanvalloitukseeen, eikä syyttä. Niin tuote kuin asenne olivat tosi kohdillaan.

LUE LISÄÄ: Kauppalehti seurasi Unnan sparrausta KasvuOpenin karsinnoissa Espoossa. Lue lisää tästä.

 

Saatat olla kiinnostunut myös näistä artikkeleista.

Miksi johtaja ei puhu?

Miksi johtaja ei puhu?

Miksi meidän johtaja ei avaa suutaan?  Asiantuntijaporukan kahvipöydässä virisi keskustelu siitä, miksi niin harva johtaja uskaltaa ottaa kantaa ajankohtaisiin kysymyksiin, jotka linkittyvät yllättävänkin tiukasti yrityksen bisneksiin. Yhtenä esimerkkinä...

Viime hetken vinkit kesän juhlien puheenpitäjälle

Viime hetken vinkit kesän juhlien puheenpitäjälle

Puhe juhlassa on lahja – olipa kyse lakkiaisista, rippijuhlista tai häistä – ja siihen kannattaa panostaa aikaa ja ajatusta. Poimi tästä Framillan valmentajan, puheenkirjoittaja Unna Lehtipuun viime hetken vinkit puheesi rakentamiseen:  PARAS PUHE ON...

Ei tehdä tästä nyt kriisiä!

Ei tehdä tästä nyt kriisiä!

 Finnairin viestinnässä työskennellessäni jouduin usein uutislähetykseen tai haastatteluun mennessäni miettimään, mitä tälle Suomen kansalle pitäisi sanoa, kun esimerkiksi liikenne on pysähtynyt työnseisauksen vuoksi epämääräiseksi ajaksi. Asiaan on...

Haluan, että otatte minuun yhteyttä!

Tilaa Framillan uutiskirje

Liittymällä Framillan uutiskirjeen tilaajaksi annan Framillalle luvan lähettää sähköpostiini ajankohtaista asiaa viestinnästä ja kutsuja tapahtumiin. Voit milloin tahansa poistua listalta ja poistaa tietosi rekisteristämme.

Kiitos uutiskirjeen tilauksesta!

Share This