johtaja ei puhu

Miksi meidän johtaja ei avaa suutaan?  Asiantuntijaporukan kahvipöydässä virisi keskustelu siitä, miksi niin harva johtaja uskaltaa ottaa kantaa ajankohtaisiin kysymyksiin, jotka linkittyvät yllättävänkin tiukasti yrityksen bisneksiin. Yhtenä esimerkkinä mainittiin ilmastokeskustelu.

Saan työni kautta seurata läheltä huippuasiantuntijoiden käymää ilmastokeskustelua. Vain harva erottuu siinä edukseen. Kun täyteen pakatut kalvot ovat täynnä kemiallisia kaavoja, päästötonnilukuja ja ammattitermejä,  on sitä maallikon totisesti vaikea kommentoida ja ymmärtää.  Sama pätee myös talouskeskusteluun. Näissä tilanteissa yleisön kysymykset ja reaktiot jäävät vaisuiksi, jos niitä ylipäätään on.  Viestintuojalta vaatii kansalaisrohkeutta puhua niin ymmärrettävästi ja arkipopulaaristi, että keskustelu sulkisi sisäänsä myös hänet, joka ei ole maantieteilijä, taloustieteilijä, biologi tai insinööri.

Ja juuri tässä piilee vallan salaisuus:  Hän joka ylittää ymmärtämisen koulukuntarajat, raivaa itselleen tien  kymmenille vaikuttajafoorumeille ja voimistaa johtajuuttaan.

Vaikeilla sanoilla on tartuntavaikutus, muistutti jo viestinnän edesmennyt professori Osmo A. Wiio. Ne saavat myös ympäröivän tekstin tuntumaan vaikealta. Niillä rakennat esteradan kuulijalle ymmärtää itseäsi. 

Mikä estää toimimasta toisin, olla hyvällä tavalla populaari? Pelko. Järjettömän suuri epäonnistumisen ja mokaamisen pelko.  Lähes aina yritysjohdon valmennuksissa päädymme keskustelemaan peloista.  Niiden alkulähde voi olla jo  lapsuuden kokemuksissa, läheisen antamassa kritiikissä, yrityksen kulttuurissa tai aseman menettämisen pelossa.  Ammattislangiin on helppo kätkeytyä, sillä sitä on vaikea haastaa. Asioiden tekeminen konkreettisiksi ja tosiksi altistaa aina kritiikille. Juuri se olisi johtajuutta.

Kumpi johtaa viestintääsi, sinä vai pelkosi? Jos jälkimmäinen, petaat itsellesi jo valmiiksi epäonnistumisen.  Olisiko aika aloittaa rauhanneuvottelut pelkojesi kanssa?   

Unna Lehtipuu

Unna Lehtipuu on Viestintätoimisto Framillan toimitusjohtaja, asiantuntijoiden ja johdon viestintästrategi ja tietokirjailija.

Sinua saattaa kiinnostaa myös seuraavat artikkelit

Tilaa Framillan uutiskirje

Liittymällä Framillan uutiskirjeen tilaajaksi annan Framillalle luvan lähettää sähköpostiini ajankohtaista asiaa viestinnästä ja kutsuja tapahtumiin. Voit milloin tahansa poistua listalta ja poistaa tietosi rekisteristämme.

Kiitos uutiskirjeen tilauksesta!

Share This