Miksi meidän johtaja ei avaa suutaan? Asiantuntijaporukan kahvipöydässä virisi keskustelu siitä, miksi niin harva johtaja uskaltaa ottaa kantaa ajankohtaisiin kysymyksiin, jotka linkittyvät yllättävänkin tiukasti yrityksen bisneksiin. Yhtenä esimerkkinä mainittiin ilmastokeskustelu.
Saan työni kautta seurata läheltä huippuasiantuntijoiden käymää ilmastokeskustelua. Vain harva erottuu siinä edukseen. Kun täyteen pakatut kalvot ovat täynnä kemiallisia kaavoja, päästötonnilukuja ja ammattitermejä, on sitä maallikon totisesti vaikea kommentoida ja ymmärtää. Sama pätee myös talouskeskusteluun. Näissä tilanteissa yleisön kysymykset ja reaktiot jäävät vaisuiksi, jos niitä ylipäätään on. Viestintuojalta vaatii kansalaisrohkeutta puhua niin ymmärrettävästi ja arkipopulaaristi, että keskustelu sulkisi sisäänsä myös hänet, joka ei ole maantieteilijä, taloustieteilijä, biologi tai insinööri.
Ja juuri tässä piilee vallan salaisuus: Hän joka ylittää ymmärtämisen koulukuntarajat, raivaa itselleen tien kymmenille vaikuttajafoorumeille ja voimistaa johtajuuttaan.
Vaikeilla sanoilla on tartuntavaikutus, muistutti jo viestinnän edesmennyt professori Osmo A. Wiio. Ne saavat myös ympäröivän tekstin tuntumaan vaikealta. Niillä rakennat esteradan kuulijalle ymmärtää itseäsi.
Mikä estää toimimasta toisin, olla hyvällä tavalla populaari? Pelko. Järjettömän suuri epäonnistumisen ja mokaamisen pelko. Lähes aina yritysjohdon valmennuksissa päädymme keskustelemaan peloista. Niiden alkulähde voi olla jo lapsuuden kokemuksissa, läheisen antamassa kritiikissä, yrityksen kulttuurissa tai aseman menettämisen pelossa. Ammattislangiin on helppo kätkeytyä, sillä sitä on vaikea haastaa. Asioiden tekeminen konkreettisiksi ja tosiksi altistaa aina kritiikille. Juuri se olisi johtajuutta.
Kumpi johtaa viestintääsi, sinä vai pelkosi? Jos jälkimmäinen, petaat itsellesi jo valmiiksi epäonnistumisen. Olisiko aika aloittaa rauhanneuvottelut pelkojesi kanssa?
Unna Lehtipuu
Unna Lehtipuu on Viestintätoimisto Framillan toimitusjohtaja, asiantuntijoiden ja johdon viestintästrategi ja tietokirjailija.
Sinua saattaa kiinnostaa myös seuraavat artikkelit
Murra vastustajasi argumentti, älä vastustajaasi
Vastustajasi hyökkää vaaliväittelyssä ikävillä kommenteilla, mitä teet? Älä nolaa häntä, mutta murra hänen argumenttinsa. Näin voit voittaa myös vastustajasi kannattajia puolellesi.Poliittisessa väittelyssä näkee valitettavan usein piirakanheittelyä ja...
Paatoksen puute tappaa puhujan (ja poliitikon)
Kyllä nyppi, kun luin toimittajan arvostelevan iltapäivälehdessä poliitikkoa siitä, että hänen vaalikeskustelun puheenvuorossa oli paatosta. Siis paatosko muka pilasi? Todennäköisesti kyse oli käsitteen ymmärtämättömyydestä, sillä ilman paatosta puhe ei...
Kohtasitko puhujan pahimman vihollisen?
Jotta tietäisi, mitä sotaa käy, on tunnettava vihollinen. Tämä pätee myös puhumiseen. Moni arvioi suurimman uhkan oman viestin perille menemiselle olevan oman jännityksen, huonon valmistelun tai...
Puhuja, lisää valtaasi muuttamalla elekieltä
Ota talteen Nordic Business Forumissa esiintyvän Amy Cuddyn neuvot puhujalle Omaa asentoa ja elekieltä muuttamalla voit radikaalisti vaikuttaa viestisi perillemenoon ja omiin tunteisiisi, sanoo Powerposingin lähettiläs, Harvardin Business Schoolin opettaja Amy Cuddy....
Mitä Obama opetti meille puhumisen taidosta?
Sanat yksinään eivät muuta maailmaa, vaan se, mitä ihmiset tekevät, tai valitsevat tekevänsä tai jättävänsä tekemättä puheen kuultuaan, muistutti presidentti Barack Obaman pitkäaikainen puheenkirjoittaja Cody Keenan. Valmentajamme käyttävät usein puhetaidon ja...