debatti

 

Vastustajasi hyökkää vaaliväittelyssä ikävillä kommenteilla, mitä teet? 

Älä nolaa häntä, mutta murra hänen argumenttinsa. Näin voit voittaa myös vastustajasi kannattajia puolellesi.

Poliittisessa väittelyssä näkee valitettavan usein piirakanheittelyä  ja verbaalista upotustaistelua, joka kohdistuu suoraan persoonaan, eikä sanottuun.  Siinä on iso riski. Puolueet edustavat usein isoja kansanryhmiä, ja jos toisen puolueen edustaja osoittaa ilmeillään ja eleillään suoranaista halveksuntaa tai ivaa toista kohtaan tv-keskustelussa, ivaa hän tällöin epäsuorasti henkilön edustamaa ryhmää. Tällöin katsojakin voi kokea sen henkilökohtaisena loukkauksena. Sama pätee toki yritysten edustajiin.

Älä siis yritä upottaa  eri mieltä kanssasi olevaa ihmistä, vaan hänen argumenttinsa. Muista  silti liikuttaa sanoillasi ja esimerkeilläsi myös mielikuvia, ei pelkkiä kylmiä lukuja ja faktoja.

Mitä  Brexit opetti voittavasta väittelystrategiasta?

 BBC:n dokumentti Brexit!  kuvaa osuvasti, miten Leave-kampanja onnistui taivuttamaan britit EU:sta lähtemisen puolelle. Retorisesti irrottautumista kannattava Leave-puoli vetosi paatokseen, tunteita ja mielikuvia rakentaviin väitteisiin, kun taas jäämistä kannattavat uskoivat logoksen eli järkiargumenttien –  jäämisen taloudellisten euromääräisten ja tilastollisten hyötyjen listaamisten -– voimaan. Leave-puoli kykeni näin hyödyntämään mielikuvia ja maahanmuuttopelkoa, mikä myös sai tukea sen hetkisestä uutisoinnista.

Leave-puoli vetosi  siis onnistuneesti Aristotelen kolmanteen retoriseen välineeseen, eetokseen. Siinä kiteytyy puhujan henkilökohtainen vakuuttavuus. ”Liikkeen kärkihahmot Boris Johnson ja Nigel Farage rakensivat itsestään mielikuvan avoimena ja helposti lähestyttävänä, kun taas David Cameron, John Major ja Tony Blair näyttäytyivät etäisinä valtaapitävinä”, kiteyttää politiikan tutkija Andrew S. Crines.  

Näin myös Trump toimi kiistellyssä presidenttikampanjassaan. Kun joku syytti häntä esimerkiksi rasistiksi, hän argumentoi vastaan vetoamalla turvallisuudentunteeseen: ”En ole rasisti, mutta olen hyvin huolissani turvallisuudestamme” Sen jälkeen hän juoksutti kuulijoiden eteen mielikuvia, joita ei voinut kiistää. Ne kasvoivat numeroita ja tilastoja vaikuttavammaksi kuulijan mielessä.  

Vaalien voittajia ovat ne, jotka ymmärtävät että vaikuttaminen tapahtuu alitajunnassa. Aivotutkimus osoittaa, että emme kykene tekemään päätöksiä ilman tunteita. Jos saat viestiisi yhdistettyä myös kuulijan tunteet, liikutat joukkoja vaaliuurnille.

Artikkelin kirjoittaja  Unna Lehtipuu  on Viestintätoimisto Framillan toimitusjohtaja, johdon ja asiantuntijoiden viestintävalmentaja ja tietokirjailija.    

Finanssialan viestinnän striptease

“Sain pankin sijoitusneuvontaa, enkä tajunnut siitä mitään. Päätin yrittää sen sijaan itse”, kertoo nainen Facebookin sijoitusryhmässä. Tällaiset kokemukset ovat valitettavan tavallisia: finanssilaitosten viestintä on täynnä kryptisiä termejä eikä luottamusta...

Parisuhde puhuttaa mediaa

Parisuhdeaiheet ovat aina ajankohtaisia ja kiinnostavia mediassa, mutta miten teeman käsittely mediassa on muuttunut, toiminnanjohtaja ja parisuhdetohtori Hanna Ranssi-Matikainen? – Parisuhteen hyvinvoinnin työkaluista kirjoitetaan mediassa enemmän kuin koskaan....

Mitä Obama opetti meille puhumisen taidosta?

Sanat yksinään eivät muuta maailmaa, vaan se, mitä ihmiset tekevät, tai valitsevat tekevänsä tai jättävänsä tekemättä puheen kuultuaan, muistutti presidentti Barack Obaman pitkäaikainen puheenkirjoittaja Cody Keenan. Valmentajamme käyttävät usein puhetaidon ja...

Tilaa Framillan uutiskirje

Liittymällä Framillan uutiskirjeen tilaajaksi annan Framillalle luvan lähettää sähköpostiini ajankohtaista asiaa viestinnästä ja kutsuja tapahtumiin. Voit milloin tahansa poistua listalta ja poistaa tietosi rekisteristämme.

Kiitos uutiskirjeen tilauksesta!

Share This