Vastustajasi hyökkää vaaliväittelyssä ikävillä kommenteilla, mitä teet?
Älä nolaa häntä, mutta murra hänen argumenttinsa. Näin voit voittaa myös vastustajasi kannattajia puolellesi.
Poliittisessa väittelyssä näkee valitettavan usein piirakanheittelyä ja verbaalista upotustaistelua, joka kohdistuu suoraan persoonaan, eikä sanottuun. Siinä on iso riski. Puolueet edustavat usein isoja kansanryhmiä, ja jos toisen puolueen edustaja osoittaa ilmeillään ja eleillään suoranaista halveksuntaa tai ivaa toista kohtaan tv-keskustelussa, ivaa hän tällöin epäsuorasti henkilön edustamaa ryhmää. Tällöin katsojakin voi kokea sen henkilökohtaisena loukkauksena. Sama pätee toki yritysten edustajiin.
Älä siis yritä upottaa eri mieltä kanssasi olevaa ihmistä, vaan hänen argumenttinsa. Muista silti liikuttaa sanoillasi ja esimerkeilläsi myös mielikuvia, ei pelkkiä kylmiä lukuja ja faktoja.
Mitä Brexit opetti voittavasta väittelystrategiasta?
BBC:n dokumentti Brexit! kuvaa osuvasti, miten Leave-kampanja onnistui taivuttamaan britit EU:sta lähtemisen puolelle. Retorisesti irrottautumista kannattava Leave-puoli vetosi paatokseen, tunteita ja mielikuvia rakentaviin väitteisiin, kun taas jäämistä kannattavat uskoivat logoksen eli järkiargumenttien – jäämisen taloudellisten euromääräisten ja tilastollisten hyötyjen listaamisten -– voimaan. Leave-puoli kykeni näin hyödyntämään mielikuvia ja maahanmuuttopelkoa, mikä myös sai tukea sen hetkisestä uutisoinnista.
Leave-puoli vetosi siis onnistuneesti Aristotelen kolmanteen retoriseen välineeseen, eetokseen. Siinä kiteytyy puhujan henkilökohtainen vakuuttavuus. ”Liikkeen kärkihahmot Boris Johnson ja Nigel Farage rakensivat itsestään mielikuvan avoimena ja helposti lähestyttävänä, kun taas David Cameron, John Major ja Tony Blair näyttäytyivät etäisinä valtaapitävinä”, kiteyttää politiikan tutkija Andrew S. Crines.
Näin myös Trump toimi kiistellyssä presidenttikampanjassaan. Kun joku syytti häntä esimerkiksi rasistiksi, hän argumentoi vastaan vetoamalla turvallisuudentunteeseen: ”En ole rasisti, mutta olen hyvin huolissani turvallisuudestamme” Sen jälkeen hän juoksutti kuulijoiden eteen mielikuvia, joita ei voinut kiistää. Ne kasvoivat numeroita ja tilastoja vaikuttavammaksi kuulijan mielessä.
Vaalien voittajia ovat ne, jotka ymmärtävät että vaikuttaminen tapahtuu alitajunnassa. Aivotutkimus osoittaa, että emme kykene tekemään päätöksiä ilman tunteita. Jos saat viestiisi yhdistettyä myös kuulijan tunteet, liikutat joukkoja vaaliuurnille.
Artikkelin kirjoittaja Unna Lehtipuu on Viestintätoimisto Framillan toimitusjohtaja, johdon ja asiantuntijoiden viestintävalmentaja ja tietokirjailija.
NÄIN VAIKUTAT JUMAL- JA PAHOLAISTERMEILLÄ
USA:n meneillään olevat presidentinvaalit olivat todellista jumal- ja paholaistermien kilpajuoksua. Kukapa voi vastustaa ehdokasta, joka väittää edustavansa vapautta tai rakkautta. Opi hyödyntämään parhaat retoriset tehokeinot omissa esityksissä Framillan...
Ministeri Kulmuni sohaisi suomalaista häpeäkulttuuria
Case Kulmuni sai oikeutetusti aikaan keskustelua eduista ja verovaroista. Itseäni keskustelussa kiusasi sivuääninä tulleet kommentit siitä, että ministeriksi valitun henkilön pitäisi valmiiksi olla kympin viestijä. Höpönpöpö. Ei ihme, että Suomi edelleen...
Älä kirjoita keskisormella
Lentokoneen lähtö myöhästyy. Ensin näyttää siltä, että vain tunnin. Tunnin kuluttua lähtöportti vaikuttaa elottomalta. Jonkin ajan kuluttua kenttävirkailija saapuu kertomaan, että lähtö viivästyy, mutta vielä ei tiedetä, kuinka paljon. Silloin portilla odottavan...
Päättäjä, muista puhua myös tunteille!
Kuuntele podcast-jakso Päättäjä, muista puhua myös tunteille! Viestinnällinen viisaus ja reagointikyky ovat kovaa valuuttaa koronan aikaan. Siksi Framillan tiimi toimittaa iloksesi ja hyödyksesi kahvihetken mittaisia pikapodeja ajankohtaisista...
Yritys, tässä voittoisa kaavasi pitchaukseen
Yritys, tässä voittoisa kaavasi pitchaukseen (eli viestinnän sparraajan kootut horror-elämykset) Kun ensimmäiset viisi digialan yritystä ovat pitäneet puolitoistaminuuttiset pitchauksensa sadan finalistin lavalla KasvuOpenissa, ymmärrän etten...
Miksi johtaja ei puhu?
Miksi meidän johtaja ei avaa suutaan? Asiantuntijaporukan kahvipöydässä virisi keskustelu siitä, miksi niin harva johtaja uskaltaa ottaa kantaa ajankohtaisiin kysymyksiin, jotka linkittyvät yllättävänkin tiukasti yrityksen bisneksiin. Yhtenä esimerkkinä...
Kuuntele podcast-jakso statusviestinnästä
Kuuntele jakso allaolevasta linkistä Voit kuunnella jakson myös Spotifyssä
Viime hetken vinkit kesän juhlien puheenpitäjälle
Puhe juhlassa on lahja – olipa kyse lakkiaisista, rippijuhlista tai häistä – ja siihen kannattaa panostaa aikaa ja ajatusta. Poimi tästä Framillan valmentajan, puheenkirjoittaja Unna Lehtipuun viime hetken vinkit puheesi rakentamiseen: PARAS PUHE ON...
Ei tehdä tästä nyt kriisiä!
Finnairin viestinnässä työskennellessäni jouduin usein uutislähetykseen tai haastatteluun mennessäni miettimään, mitä tälle Suomen kansalle pitäisi sanoa, kun esimerkiksi liikenne on pysähtynyt työnseisauksen vuoksi epämääräiseksi ajaksi. Asiaan on...
Puolueiden viestintäpomot avasivat kevään vaalien kampanjataustoja
Eduskuntavaalien kampanjataustat auki – kolmen suuren puolueen viestintäpäälliköt Framillan aamukahveilla Tuoreet Ylen kannatusluvut sähköistivät viestintätoimisto Framillan Rohkeat aamukahvit, jossa vieraina olivat kolmen suurimman puolueen viestintäpäälliköt....