Joulukuussa käynnistynyt Hukaton Vantaa -kampanja nostaa esiin paikallisuuden sekä innovatiivisten toimintatapojen hyödyntämisen ruoka-avussa. Se on osa Vantaan kaupungin ja seurakuntayhtymän Yhteinen pöytä -toimintaa, jonka ideana on vähentää ruokahävikkiä, kehittää hävikkiruoan jakoa ja työllistää pitkäaikaistyöttömiä – sekä samalla lisätä yhteisöllisyyttä ja hyvinvointia. Tavoitteena on päästä eroon ulkoleipäjonoista ja kehittää ruoka-apua siten, että ihminen tulee kohdatuksi kokonaisvaltaisesti ja kunnioittavasti.
Framilla auttaa Vantaata muuttamaan hävikin hyödyksi ja iloksi
Framilla suunnitteli kampanjan brändin sekä viestinnän. Kampanjan visio ”Jotta kukaan ja mikään ei menisi hukkaan” iskee ajankohtaisiin teemoihin: ilmastonmuutokseen, kiertotalouteen ja syrjäytymiseen. Jo nyt 4000-8000 ihmistä hyötyy viikottain kampanjan ruoka-avusta.
– Teemme yhdessä ruoka-avusta kohtaavampaa, inhimillisempää ja toimivampaa. Toimintamme on ennen kaikkea verkoston yhteen saattamista, mikä heijastuu myös valitussa kampanjan ilmeessä, tiivistää projektipäällikkö Hanna Kuisma Vantaan kaupungilta
– Tässä hankkeessa yhdistyvät tämän hetken isot ja ajankohtaiset ilmiöt. Yhtenäinen ilme ja viestintä helpottaa hankkeen levittämistä muualle Suomeen, kertoo brändiarkkitehti Jaana Haapala
Visuaalisen ilmeen ovat suunnitelleet graafikot Jirka Väätäinen ja Sanni Wessman, viestintästrategiatyötä on vetänyt Unna Lehtipuu.
– Yhteisessä pöydässä yhdistyvät hävikkiruoan tehokas hyötykäyttö, ruoka-avun verkoston resurssien säästö ja hyvien käytäntöjen jakaminen, toteaa Sitran kiertotalousasiantuntija Merja Rehn.
Sitra rahoittaa nyt konseptoidun mallin levittämistä muualle Suomeen.
− Toimintakäsikirjassa purkitamme sen, mikä meillä on tehty hyvin. Sen avulla kiinnostuneiden on toivottavasti helpompi kehittää oman alueensa ruoka-aputoimintaa, Kuisma kertoo.
Vantaalaiseen verkostoon on kuulunut vuonna 2018 noin 35 ruokahävikin lahjoittajaa, kuten kauppoja, elintarviketehtaita ja tukkuja, sekä noin 65 ruoka-apua monipuolisesti jakavaa tahoa. Yhdistyksissä, asukastiloissa ja seurakunnissa muun muassa jaetaan ruokakasseja ja tarjotaan hävikistä tehtyä ruokaa. Hävikin kuljetuksesta verkostoon vastaa kaupungin perustama, pitkäaikaistyöttömiä ja vapaaehtoisia työllistävä hävikkiterminaali.
Brändityöstä Framillassa vastasi Jaana Haapala
Viestintästrategiatyöstä Framillassa vastasi Unna Lehtipuu
Kampanjasta mediassa
Kuuntele Hanna Kuisman haastattelu Radio Rockista.
Lue juttu Vantaan Sanomista.
Lue YLE:n juttu aiheesta
Lue Kuntalehden juttu aiheesta.
Lue lisää ajankohtaisia artikkeleita
NÄIN VAIKUTAT JUMAL- JA PAHOLAISTERMEILLÄ
USA:n meneillään olevat presidentinvaalit olivat todellista jumal- ja paholaistermien kilpajuoksua. Kukapa voi vastustaa ehdokasta, joka väittää edustavansa vapautta tai rakkautta. Opi hyödyntämään parhaat retoriset tehokeinot omissa esityksissä Framillan...
Ministeri Kulmuni sohaisi suomalaista häpeäkulttuuria
Case Kulmuni sai oikeutetusti aikaan keskustelua eduista ja verovaroista. Itseäni keskustelussa kiusasi sivuääninä tulleet kommentit siitä, että ministeriksi valitun henkilön pitäisi valmiiksi olla kympin viestijä. Höpönpöpö. Ei ihme, että Suomi edelleen...
Älä kirjoita keskisormella
Lentokoneen lähtö myöhästyy. Ensin näyttää siltä, että vain tunnin. Tunnin kuluttua lähtöportti vaikuttaa elottomalta. Jonkin ajan kuluttua kenttävirkailija saapuu kertomaan, että lähtö viivästyy, mutta vielä ei tiedetä, kuinka paljon. Silloin portilla odottavan...
Päättäjä, muista puhua myös tunteille!
Kuuntele podcast-jakso Päättäjä, muista puhua myös tunteille! Viestinnällinen viisaus ja reagointikyky ovat kovaa valuuttaa koronan aikaan. Siksi Framillan tiimi toimittaa iloksesi ja hyödyksesi kahvihetken mittaisia pikapodeja ajankohtaisista...
Yritys, tässä voittoisa kaavasi pitchaukseen
Yritys, tässä voittoisa kaavasi pitchaukseen (eli viestinnän sparraajan kootut horror-elämykset) Kun ensimmäiset viisi digialan yritystä ovat pitäneet puolitoistaminuuttiset pitchauksensa sadan finalistin lavalla KasvuOpenissa, ymmärrän etten...
Miksi johtaja ei puhu?
Miksi meidän johtaja ei avaa suutaan? Asiantuntijaporukan kahvipöydässä virisi keskustelu siitä, miksi niin harva johtaja uskaltaa ottaa kantaa ajankohtaisiin kysymyksiin, jotka linkittyvät yllättävänkin tiukasti yrityksen bisneksiin. Yhtenä esimerkkinä...