Eduskuntavaalien kampanjataustat auki – kolmen suuren puolueen viestintäpäälliköt Framillan aamukahveilla
Tuoreet Ylen kannatusluvut sähköistivät viestintätoimisto Framillan Rohkeat aamukahvit, jossa vieraina olivat kolmen suurimman puolueen viestintäpäälliköt. Keskustan Laura Ruohola, Kokoomuksen Kirsi Hölttä ja SDP:n Iida Vallin keskustelivat Unna Lehtipuun johdolla politiikan hektisyydestä, tulevista eduskuntavaaleista ja kampanjoiden rakentamisesta. SDP jatkaa suosituimpana puolueena 20,1 prosentin kannatuksella (-1,1 %-yksikköä). Kokoomus on menettänyt suosiotaan eniten ja paaluttaa nyt lukemat 17,3 prosenttia (-2,3 %-yksikköä). Keskustan tilanne ei myöskään näytä hyvältä tällä hetkellä, suosio on tippunut 15,6 prosenttiin (-0,5 %-yksikköä). Viestintäpäälliköt toivovat, että vaaliteemoja käsiteltäisiin mm. mediassa laajalla skaalalla. Tähän mennessä Suomeen on jo ennustettu ainakin ilmastovaaleja, maahanmuuttovaaleja, sote-vaaleja ja nyt viimeisimpänä vanhusvaaleja. Lähempänä vaaleja korostuu myös kansalaisten huoli omasta arjestaan eli saadaanko sittenkin perinteiset lompakkovaalit. Puolueet valmistautuvat myös yllätykseen eli teemaan, joka putkahtaa keskusteluun aivan vaalien loppusuoralla.
Lopulliset teemat määrittyvät viimeisillä hetkillä. Lumimyrskyjen keskellä on sumentunut, että ilmasto ei odota. Ihmiset ovat kuplassa, että siitä ei tarvitse puhua. Ilmastonmuutoksen pitää olla vaalien iso viitekehys, Ruohola arvioi.
Toivon, että mukana keskustelussa on monia teemoja. Suomen pääministeri johtaa EU-politiikkaa, mutta kansainväliset asiat eivät nouse vaaleissa, koska ne eivät ole mediaseksikäs aihe, Hölttä pohtii
Toivon, että mukana on laidasta laitaan isoja teemoja, jotka kiinnostavat suomalaisia, Vallin linjaa.
Näistä palikoista syntyvät kolmen suuren kampanjat
Keskusta: Kampanjaväri on muuttunut petroolinvihreäksi. Tämä on saanut kiitosta kentältä. Graafisessa tyylissä haettu muodikasta retroilmettä. Kampanjaslogan Suomen arvoisia tekoja. Vaihtoehtona oli humoristisempi Tykkäät kuitenkin.
Neljä vuotta sitten käytiin vaalit teemalla Suomi kuntoon ja se on nyt tehty. Tällä sloganilla katsomme ylpeästi menneeseen ja samalla tulevaan, jolloin Keskusta tekee edelleen Suomen arvoisia tekoja, Ruohola kertoo.
Kokoomus: Sini-oranssi värimaailma. EPP:n kongressissa otettu autenttinen kuva, jossa puheenjohtaja Petteri Orpo pitää puhetta. Slogan Luotamme Suomeen.
Petteriä ei piiloteta kampanjassa. Haluamme tuoda esille, että meillä on erinomainen pääministerikandidaatti. Luottamuksen osoitus on iso sana, emme pidä tätä ylimielisenä, Hölttä vastaa arvioihin Venäjä-tyylisestä kampanjajulisteesta.
SDP: Päätykkinä demareilla on kampanjafilmi, jossa joukko suomalaisia pohtii arjen haasteitaan pysäkillä ja nousee bussiin, jota ohjaa puheenjohtaja Antti Rinne. Kampanjaslogan Meillä taitaa olla sama suunta. Kampanjan Easter egg (piiloviesti) on mainosfilmissä ohivilahtava musta taksi, jolla viitataan Kokoomukseen. Asioista päättävän porukan on sanottu mahtuvan yhteen tilataksiin.
Meidän mielestä Antti katsoo peräpeilistä nimenomaan, että kaikki ovat kyydissä mukana, eikä niin, että SDP katsoisi menneisyyteen, Vallin sanoo.
Yhteenvetona paikalla olleet viestinnän ja vaikuttamisen ammattilaiset olisivat toivoneet lisää rohkeutta ja räväkkyyttä kampanjasloganeihin
Murra vastustajasi argumentti, älä vastustajaasi
Vastustajasi hyökkää vaaliväittelyssä ikävillä kommenteilla, mitä teet? Älä nolaa häntä, mutta murra hänen argumenttinsa. Näin voit voittaa myös vastustajasi kannattajia puolellesi.Poliittisessa väittelyssä näkee valitettavan usein piirakanheittelyä ja...
Paatoksen puute tappaa puhujan (ja poliitikon)
Kyllä nyppi, kun luin toimittajan arvostelevan iltapäivälehdessä poliitikkoa siitä, että hänen vaalikeskustelun puheenvuorossa oli paatosta. Siis paatosko muka pilasi? Todennäköisesti kyse oli käsitteen ymmärtämättömyydestä, sillä ilman paatosta puhe ei...
Jouluterveiset Intiasta: Framilla koulutti slummin naisia Indoressa
”Ennen tätä koulutusta ja mukaanpääsyä naisten oma-apuryhmään en juuri käynyt ihmisten ilmoilla, sillä häpesin itseäni enkä kokenut itseäni tarpeelliseksi”, kertoo 18-vuotias nuori Kiran, joka juuri sai käteensä todistuksen ompelijan koulutuksesta....
Vantaa haluaa päästä eroon ulkona kiemurtelevista leipäjonoista
Joulukuussa käynnistynyt Hukaton Vantaa -kampanja nostaa esiin paikallisuuden sekä innovatiivisten toimintatapojen hyödyntämisen ruoka-avussa. Se on osa Vantaan kaupungin ja seurakuntayhtymän Yhteinen pöytä -toimintaa, jonka ideana on vähentää...
Miljoona suomalaista kuuntelee podcasteja
Radiomedia ry julkaisi lokakuussa uunituoreen podcast-tutkimuksen. Se vahvisti markkinoiden tuntoja. Podcasteilla jo Suomessakin miljoonayleisö.Muutamia poimintoja tutkimuksestapodcasteja kuuntelee kuukausittain jo yli miljoona henkilöäjoka neljännes...
Hear’n Go! Deloitte lähti mukaan podcastaamaan
”Deloittella on talo täynnä tietoa. Kiinnostavia keskusteluja asiakkaiden sekä kumppaneiden kanssa käydään päivittäin satoja. Pohdimme viestinnässä, että on sääli pitää herkullisia teemoja vain omien seiniemme sisällä. Siksi päätimme kutsua sidosryhmiämme...
Onko jo podcastin aika? Lue tästä 6 asiaa, miksi mielestämme podcastien aika on nyt
Markkinointi&Mainonta lehti kertoi lokakuussa 2005, että "Podcast on pop". Podcastin tulemisesta on puhuttu siitä saakka, nyt siis jo toistakymmentä vuotta. Välillä ennustajaeukot ovat povanneet podcastien vaipuvan kokonaan unholaan. Nyt näyttää...
Nordean Olli Kärkkäinen halusi oikoa vääriä tietoja – näillä vinkeillä hän kannustaa asiantuntijoita Twitteriin
Mahtaako Suomessa olla yhtään Twitterin käyttäjää, joka ei olisi nähnyt Nordean yksityistalouden ekonomistin Olli Kärkkäisen twiittejä? Niissä Kärkkäinen selittää meille taloutta ja avaa sen kiemuroita tavalla, jota professorihenkisiltä ekonomisteilta ei...
Verohallinto somettaa, jotta ihmiset maksaisivat veronsa mielellään – sometiimin vetäjän 10 vinkkiä kankean organisaation kasvattamisesta sometähdeksi
Verohallinto somettaa, jotta ihmiset maksaisivat veronsa mielellään – sometiimin vetäjän 10 vinkkiä kankean organisaation kasvattamisesta sometähdeksi Usein sanotaan, että ihmisen ei ole pakko kuin kuolla ja maksaa veroja. Tämä ei ole...