Joulukuussa käynnistynyt Hukaton Vantaa -kampanja nostaa esiin paikallisuuden sekä innovatiivisten toimintatapojen hyödyntämisen ruoka-avussa. Se on osa Vantaan kaupungin ja seurakuntayhtymän Yhteinen pöytä -toimintaa, jonka ideana on vähentää ruokahävikkiä, kehittää hävikkiruoan jakoa ja työllistää pitkäaikaistyöttömiä – sekä samalla lisätä yhteisöllisyyttä ja hyvinvointia. Tavoitteena on päästä eroon ulkoleipäjonoista ja kehittää ruoka-apua siten, että ihminen tulee kohdatuksi kokonaisvaltaisesti ja kunnioittavasti.
Framilla auttaa Vantaata muuttamaan hävikin hyödyksi ja iloksi
Framilla suunnitteli kampanjan brändin sekä viestinnän. Kampanjan visio ”Jotta kukaan ja mikään ei menisi hukkaan” iskee ajankohtaisiin teemoihin: ilmastonmuutokseen, kiertotalouteen ja syrjäytymiseen. Jo nyt 4000-8000 ihmistä hyötyy viikottain kampanjan ruoka-avusta.
– Teemme yhdessä ruoka-avusta kohtaavampaa, inhimillisempää ja toimivampaa. Toimintamme on ennen kaikkea verkoston yhteen saattamista, mikä heijastuu myös valitussa kampanjan ilmeessä, tiivistää projektipäällikkö Hanna Kuisma Vantaan kaupungilta
– Tässä hankkeessa yhdistyvät tämän hetken isot ja ajankohtaiset ilmiöt. Yhtenäinen ilme ja viestintä helpottaa hankkeen levittämistä muualle Suomeen, kertoo brändiarkkitehti Jaana Haapala
Visuaalisen ilmeen ovat suunnitelleet graafikot Jirka Väätäinen ja Sanni Wessman, viestintästrategiatyötä on vetänyt Unna Lehtipuu.
– Yhteisessä pöydässä yhdistyvät hävikkiruoan tehokas hyötykäyttö, ruoka-avun verkoston resurssien säästö ja hyvien käytäntöjen jakaminen, toteaa Sitran kiertotalousasiantuntija Merja Rehn.
Sitra rahoittaa nyt konseptoidun mallin levittämistä muualle Suomeen.
− Toimintakäsikirjassa purkitamme sen, mikä meillä on tehty hyvin. Sen avulla kiinnostuneiden on toivottavasti helpompi kehittää oman alueensa ruoka-aputoimintaa, Kuisma kertoo.
Vantaalaiseen verkostoon on kuulunut vuonna 2018 noin 35 ruokahävikin lahjoittajaa, kuten kauppoja, elintarviketehtaita ja tukkuja, sekä noin 65 ruoka-apua monipuolisesti jakavaa tahoa. Yhdistyksissä, asukastiloissa ja seurakunnissa muun muassa jaetaan ruokakasseja ja tarjotaan hävikistä tehtyä ruokaa. Hävikin kuljetuksesta verkostoon vastaa kaupungin perustama, pitkäaikaistyöttömiä ja vapaaehtoisia työllistävä hävikkiterminaali.
Brändityöstä Framillassa vastasi Jaana Haapala
Viestintästrategiatyöstä Framillassa vastasi Unna Lehtipuu
Kampanjasta mediassa
Kuuntele Hanna Kuisman haastattelu Radio Rockista.
Lue juttu Vantaan Sanomista.
Lue YLE:n juttu aiheesta
Lue Kuntalehden juttu aiheesta.
Lue lisää ajankohtaisia artikkeleita
Jouluterveiset Intiasta: Framilla koulutti slummin naisia Indoressa
”Ennen tätä koulutusta ja mukaanpääsyä naisten oma-apuryhmään en juuri käynyt ihmisten ilmoilla, sillä häpesin itseäni enkä kokenut itseäni tarpeelliseksi”, kertoo 18-vuotias nuori Kiran, joka juuri sai käteensä todistuksen ompelijan koulutuksesta....
Miljoona suomalaista kuuntelee podcasteja
Radiomedia ry julkaisi lokakuussa uunituoreen podcast-tutkimuksen. Se vahvisti markkinoiden tuntoja. Podcasteilla jo Suomessakin miljoonayleisö.Muutamia poimintoja tutkimuksestapodcasteja kuuntelee kuukausittain jo yli miljoona henkilöäjoka neljännes...
Hear’n Go! Deloitte lähti mukaan podcastaamaan
”Deloittella on talo täynnä tietoa. Kiinnostavia keskusteluja asiakkaiden sekä kumppaneiden kanssa käydään päivittäin satoja. Pohdimme viestinnässä, että on sääli pitää herkullisia teemoja vain omien seiniemme sisällä. Siksi päätimme kutsua sidosryhmiämme...
Onko jo podcastin aika? Lue tästä 6 asiaa, miksi mielestämme podcastien aika on nyt
Markkinointi&Mainonta lehti kertoi lokakuussa 2005, että "Podcast on pop". Podcastin tulemisesta on puhuttu siitä saakka, nyt siis jo toistakymmentä vuotta. Välillä ennustajaeukot ovat povanneet podcastien vaipuvan kokonaan unholaan. Nyt näyttää...
Nordean Olli Kärkkäinen halusi oikoa vääriä tietoja – näillä vinkeillä hän kannustaa asiantuntijoita Twitteriin
Mahtaako Suomessa olla yhtään Twitterin käyttäjää, joka ei olisi nähnyt Nordean yksityistalouden ekonomistin Olli Kärkkäisen twiittejä? Niissä Kärkkäinen selittää meille taloutta ja avaa sen kiemuroita tavalla, jota professorihenkisiltä ekonomisteilta ei...
Verohallinto somettaa, jotta ihmiset maksaisivat veronsa mielellään – sometiimin vetäjän 10 vinkkiä kankean organisaation kasvattamisesta sometähdeksi
Verohallinto somettaa, jotta ihmiset maksaisivat veronsa mielellään – sometiimin vetäjän 10 vinkkiä kankean organisaation kasvattamisesta sometähdeksi Usein sanotaan, että ihmisen ei ole pakko kuin kuolla ja maksaa veroja. Tämä ei ole...